arrow_drop_up arrow_drop_down

Conversie-optimalisatie uitbesteden

Hoeveel omzet uit je webshop laat jij liggen?

Tegenvallende conversie?

Bij veel webshops is er vaak geen serieuze aandacht voor conversie-optimalisatie.  De veelvoorkomende oorzaken hiervan zijn:

  1. Er is een gebrek aan mensen met ervaring met conversie-optimalisatie binnen het bedrijf. Er zijn soms ad-hoc wel eens inspanningen gedaan maar dit gaf geen resultaat. 
  2. Er is momenteel onvoldoende tijd om structureel met conversie-optimalisatie aan de slag te gaan omdat de focus op andere zaken moet liggen. 

De gevolgen daarvan kunnen echter een grote impact hebben op het succes van je business. Een tegenvallende conversie staat gelijk aan een lagere omzetZeker voor bedrijven die 100% focussen op online betekent dit een flinke beperking in bedrijfsgroei. 

Je webshop volledig baseren op gevaarlijke aannames kan je dus erg duur komen te staan. 

Tegenvallende conversie?

Bij veel webshops is er vaak geen serieuze aandacht voor conversie-optimalisatie. De veelvoorkomende oorzaken hiervan zijn:

  1. Er is een gebrek aan mensen met ervaring met conversie-optimalisatie binnen het bedrijf. Er zijn soms ad-hoc wel eens inspanningen gedaan maar dit gaf geen resultaat. 
  2. Er is momenteel onvoldoende tijd om structureel met conversie-optimalisatie aan de slag te gaan omdat de focus op andere zaken moet liggen. 

De gevolgen daarvan kunnen echter een grote impact hebben op het succes van je business. Een tegenvallende conversie staat gelijk aan een lagere omzet. Zeker voor bedrijven die 100% focussen op online betekent dit een flinke beperking in bedrijfsgroei. 

Je webshop volledig baseren op gevaarlijke aannames kan je dus erg duur komen te staan. 

je klanten raken voor meer omzet

Conversietraject voor middelgrote webshops

Door van aannames naar inzichten te gaan kun je met scherp gaan schieten en meer bezoekers omzetten tot klanten. Ik begrijp goed dat jij wilt blijven focussen op wat voor jou belangrijk is. Daarom ontzorg ik webshops door een conversietraject volledig uit te voeren.


Mijn conversietrajecten zijn gericht op middelgrote webshops met >1M omzet per jaar. 


Dit ga je bereiken:

  • Je haalt meer omzet uit je webshop op de meest duurzame manier
  • Je besteedt je marketingbudget efficiënter
  • Je leert je klanten beter kennen wat je op bedrijfsniveau kunt toepassen

Conversietraject voor middelgrote webshops

Door van aannames naar inzichten te gaan kun je met scherp gaan schieten en meer bezoekers omzetten tot klanten. Ik begrijp goed dat jij je wilt blijven focussen op wat voor jou belangrijk is. Daarom ontzorg ik webshops door een conversietraject volledig uit te voeren.

Mijn conversietrajecten zijn gericht op middelgrote webshops met >1M omzet per jaar. 

Dit ga je bereiken:

  • Je haalt meer omzet uit je webshop op de meest duurzame manier
  • Je besteedt je marketingbudget efficiënter
  • Je leert je klanten beter kennen wat je op bedrijfsniveau kunt toepassen

Conversietraject

Het conversietraject stem ik af op jouw huidige situatie. Het is een strategische en praktische aanpak die gefocust is op zo snel mogelijk grote resultaten te behalen door aanpassingen die niet veel tijd kosten om te implementeren. De eerste fase van de meeste van mijn conversietrajecten bestaat bijna altijd uit de onderstaande stappen:

Conversietraject

1. Intake en strategie

Mijn aanpak is strategisch. Dat wil zeggen eerst denken en dan doen. Daarom leer ik graag in een intakesessie van ongeveer 2 uur je business en je huidige situatie goed kennen. Van te voren bekijk ik in Google Analytics de kerngegevens zodat ik al wat inzichten heb als input voor de intakesessie. Enkele vragen die centraal staan in deze sessie:

-Wat heb je al eerder gedaan aan CRO?
-Wie zijn je klanten?
-Hoe presteert je webshop op dit moment?
-Wordt alles (goed) gemeten?

Na de intake hebben we samen bepaald waar we eerst op gaan richten om te optimaliseren (waar valt het snelst de meeste winst te behalen?). Dit werk ik uit in een to-the-point CRO plan voor jouw webshop.

2. Expert review

Tijdens de expert review maak ik een scan van de belangrijkste webpagina’s die de grootste invloed hebben op het conversiedoel. De review doe ik aan de hand van een aantal vuistregels (heuristieken) die gelden voor conversiegerichte webpagina's. Deze zijn gebaseerd op de theorie en mijn ervaring.

De expert review leidt tot een eerste overzicht met knelpunten en verbeteringen. Dit zijn voor een deel 'no-brainers' die direct geïmplementeerd kunnen worden en daarnaast aannames waarvoor we zoveel mogelijk bewijs gaan zoeken in de volgende stappen.

3. Google Analytics analyse

De praktijk laat zien dat bij het grootse deel van mijn nieuwe klanten conversies op de verkeerde manier gemeten werden. Om de conversie te verbeteren is het essentieel dat er een betrouwbaar inzicht is in de conversieprestaties. Daarom moeten al je conversiedoelen ingesteld staan en goed gemeten worden via Google Tag Manager en Google Analytics. Als dit nog niet goed ingericht staat, zorg ik dat alles goed ingericht wordt.

Vervolgens zoek ik in de analyse van Google Analytics vooral naar antwoorden op deze vragen:
-Hoe gedragen bezoekers zich?
-Waar bevinden zich knelpunten?

4. Hotjar analyse

Hotjar is een krachtige tool om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Met Hotjar kun je letterlijk zien waar mensen op jouw webshop (niet) op klikken, hoe zij zich door de webshop bewegen en hoe ver mensen gemiddeld naar beneden scrollen. Hotjar visualiseert deze data door het genereren van heatmaps. Daarnaast kun je opgenomen sessies terugkijken terwijl de bezoeker jouw webshop gebruikt.

Deze data levert nog meer inzichten op in knelpunten en verbeteringen op basis van het feitelijke gedrag van je bezoekers.

5. Quick-wins rapport

Bovenstaande stappen leiden in korte tijd tot een praktisch rapport met quick-wins om je conversie te verbeteren. Het zijn aanpassingen die naar schatting een grote impact gaan hebben terwijl ze heel makkelijk doorgevoerd kunnen worden.

Je krijgt een telefonische toelichting voor meer context en actieve begeleiding om de quick-wins op een goede manier snel te kunnen implementeren. Als je intern geen developers hebt of geen (goede) samenwerking hebt met een externe development partij dan zijn er verschillende goede developers die ik kan aanbevelen vanuit mijn netwerk.

Gratis bonus: Kennissessie voor je hele team

Door mijn traject leer je tegelijkertijd je klant beter kennen en doe je inzichten op die je op bedrijfsniveau kunt toepassen. Daarom geef ik hierover een interactieve online kennissessie voor al jouw medewerkers die betrokken zijn bij (online) marketing of sales. Na deze sessie kan jouw team deze inzichten direct toepassen in hun eigen werkzaamheden.

Deze kennissessie duurt één uur en krijg je gratis bij het traject.

                                                             

Ervaringen

"Wesley luisterde goed naar me en nam uitgebreid de tijd om mij en mijn bedrijf goed te leren kennen. In het begin wist ik niet zo goed hoe ik het ontwikkelen van mijn nieuwe conversiegerichte website moest aanpakken, maar hij legt het rustig uit en heeft een duidelijk aanpak. Ik ben zeer tevreden over de samenwerking."
Tom Pfeifle, Skyless Productions
''Wesley ziet het als een enorme uitdaging om de bestaande situatie in kaart te brengen en vervolgens doelgericht met een actieplan de resultaten te verbeteren op een zeer georganiseerde manier."
Peter Mecklenfeld, Florum
"Wesley heeft voor ons een goede analyse gemaakt van de website. Aan de hand van zijn rapportage hebben we al diverse zaken direct kunnen verbeteren die direct effect hebben gehad. Fijne samenwerking, met een praktische no-nonsense insteek."
Jim Goedhart
Jim Goedhart, Zeeuwse Vacaturebank
"Samen met Wesley hebben wij belemmeringen op verschillende webshops inzichtelijk gekregen die de conversie in de weg staan. Hierdoor hebben we samen een doelgericht plan op kunnen stellen met advies: hoe dit zo effectief en efficiënt mogelijk te verbeteren. Een erg fijne, snelle en eerlijke samenwerking!"
Valentijn van Tongeren
Valentijn van Tongeren, BEpic

Wesley Singh MSc

Ik help webshops een hogere conversie te behalen voor meer omzet. Niet op onderbuikgevoel maar door messcherpe inzichten die jouw business laten groeien.