arrow_drop_up arrow_drop_down

Conversie optimalisatie uitbesteden

Hoeveel omzet laat jij liggen als mkb-bedrijf?

Tegenvallende conversie?

Binnen een mkb-bedrijf is er vaak geen serieuze aandacht voor conversie optimalisatie. Dit komt vaak door een gebrek aan tijd en ervaring.

De gevolgen daarvan kunnen echter een grote impact hebben op het succes van je business. Een tegenvallende conversie staat namelijk gelijk aan een lagere omzet. Zeker voor bedrijven die 100% focussen op online betekent dit een flinke beperking in bedrijfsgroei. 

De veelvoorkomende problemen die schuilen onder tegenvallende conversieresultaten:

  1. Je website is volledig op onderbuikgevoel opgezet zonder van te voren na te denken over de klant en zijn gebruikerservaring (kijken naar websites van grote concurrenten is ook onderbuikgevoel)
  2. Je hebt nooit serieuze aandacht gehad voor het monitoren van de websiteprestaties en achterhalen van de grootste knelpunten

Kortom, de website volledig is gebaseerd op aannames waardoor de conversies uitblijven. 

Tegenvallende conversie?

Binnen een mkb-bedrijf is er vaak geen serieuze aandacht voor conversie optimalisatie. Dit komt vaak door een gebrek aan tijd en ervaring.

De gevolgen daarvan kunnen echter een grote impact hebben op het succes van je business. Een tegenvallende conversie staat namelijk gelijk aan een lagere omzet. Zeker voor bedrijven die 100% focussen op online betekent dit een flinke beperking in bedrijfsgroei. 

De veelvoorkomende problemen die schuilen onder tegenvallende conversieresultaten:

  1. Je website is volledig op onderbuikgevoel opgezet zonder van te voren na te denken over de klant en zijn gebruikerservaring (kijken naar websites van grote concurrenten is ook onderbuikgevoel)
  2. Je hebt nooit serieuze aandacht gehad voor het monitoren van de websiteprestaties en achterhalen van de grootste knelpunten

Kortom, de website volledig is gebaseerd op aannames waardoor de conversies uitblijven. 

je klanten raken voor meer omzet

Conversietraject voor het MKB

Door van aannames naar inzichten te gaan kun je met scherp gaan schieten en meer bezoekers omzetten tot klanten. Ik begrijp goed dat jij je wilt blijven focussen op de voor jou belangrijke zaken. Daarom ontzorg ik mkb-bedrijven door een conversietraject volledig uit te voeren.


Dit ga je bereiken:

  • Je haalt meer leads of omzet uit je website
  • Je besteedt je marketingbudget efficiënter
  • Je leert je klanten beter kennen wat je op bedrijfsniveau kunt toepassen

Conversietraject voor het MKB

Door van aannames naar inzichten te gaan kun je met scherp gaan schieten en meer bezoekers omzetten tot klanten. Ik begrijp goed dat jij je wilt blijven focussen op de voor jou belangrijke zaken. Daarom ontzorg ik mkb-bedrijven door een conversietraject volledig uit te voeren.

Dit ga je bereiken:

  • Je haalt meer leads of omzet uit je website
  • Je besteedt je marketingbudget efficiënter
  • Je leert je klanten beter kennen wat je op bedrijfsniveau kunt toepassen

Onderdelen

Mijn conversietraject is speciaal gericht op mkb-bedrijven die nog vooral denken in aannames over hun klanten en hun ervaring op de website. Oftewel, bedrijven die nog heel veel omzet laten liggen. Ik breng de grootste knelpunten in kaart die je potentiële klanten tegenhouden te converteren. Het is een strategische en praktische aanpak die bestaat uit vijf stappen.

Conversietraject

1. Intake en strategie

Mijn aanpak is strategisch. Dat wil zeggen: eerst denken en dan doen. Daarom leer ik graag in een intakesessie van ongeveer 2 uur je business en je huidige situatie goed kennen. Van te voren bekijk ik in Google Analytics de kerngegevens zodat ik al wat inzichten heb als input voor de intakesessie. Enkele vragen die centraal staan in deze sessie:

-Wat zijn je belangrijkste conversiedoelen?
-Hoe presteer je op dit moment met betrekking tot deze conversiedoelen?

Na de intake hebben we een strategie bepaald die specifiek gericht is op het verbeteren van de conversiepercentages van je belangrijkste doelen. Dit werk ik uit in een to-the-point strategieplan die ik je na de sessie nastuur.

2. Website review

In de website review maak ik een diepgaande scan van de belangrijkste webpagina’s die invloed hebben op het conversiedoel. De review focust zich op het in kaart brengen van de gebruiksvriendelijkheid en overtuigingskracht van deze specifieke pagina’s. De twee belangrijkste vragen zijn:

-Hoe gemakkelijk kan je (potentiële) klant zijn doel bereiken op deze pagina?
-In welke mate wordt de klant overtuigd om te converteren?

De website analyse leidt tot een beoordelingsscore en een overzicht met knelpunten in gebruiksvriendelijkheid en verbeteringen in overtuigingskracht. Deze knelpunten zijn aannames waarvoor we zoveel mogelijk bewijs gaan zoeken in de volgende stappen.

3. Google Analytics analyse

Om de conversie te verbeteren is het essentieel dat de conversieprestaties goed meetbaar zijn. Daarom moeten al je conversiedoelen ingesteld staan en goed gemeten worden in Google Analytics. Als dit nog niet goed ingesteld staat, dan zorg ik ervoor dat alles goed ingesteld wordt.

In de analyse focus ik mij op het vinden van bewijs voor de verzamelde aannames over knelpunten uit de website review. Ik focus mij voornamelijk op het vinden van antwoorden op deze vragen:

-Hoe gedragen bezoekers zich?
-Waar bevinden zich knelpunten en wat zijn verklaringen hiervoor?

4. Hotjar analyse

Hotjar is een krachtige tool om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Met Hotjar kun je letterlijk zien waar mensen op jouw site op klikken, hoe zij zich door de site bewegen met hun muis en hoe ver mensen gemiddeld naar beneden scrollen. Hotjar visualiseert deze data door het genereren van heatmaps.

Ik stel Hotjar goed in zodat er heatmaps van je belangrijkste pagina's gegenereerd kunnen worden. Na het verzamelen van data heb ik knelpunten achterhaald op basis van klik-en scrollgedrag van je bezoekers.

5. Verbeterplan en toelichting

Bovenstaande stappen leiden tot een praktisch plan met concrete verbeterpunten om de conversie te verbeteren. De verbeterpunten worden indien nodig visueel uitgewerkt in wireframes zodat deze efficiënt kunnen worden geïmplementeerd.

Na ontvangst van het verbeterplan maken we een belafspraak voor een telefonische toelichting op het verbeterplan. Daarnaast kijken we hoe de implementatie aangepakt kan worden. Als daar niemand binnen de organisatie voor is, kan ik hiervoor mensen aanbevelen uit mijn netwerk.

Gratis bonus: Kennissessie voor je hele team

Door mijn traject leer je tegelijkertijd je klant beter kennen en doe je inzichten op die je op bedrijfsniveau kunt toepassen. Daarom geef ik hierover een interactieve online kennissessie voor al jouw medewerkers die betrokken zijn bij (online) marketing of sales. Na deze sessie kan jouw team deze inzichten direct toepassen in hun eigen werkzaamheden.

Deze kennissessie duurt één uur en krijg je gratis bij het traject.

                                                             

"Wesley luisterde goed naar me en nam uitgebreid de tijd om mij en mijn bedrijf goed te leren kennen. In het begin wist ik niet zo goed hoe ik het ontwikkelen van mijn nieuwe conversiegerichte website moest aanpakken, maar hij legt het rustig uit en heeft een duidelijk aanpak. Ik ben zeer tevreden over de samenwerking."
Tom Pfeifle, Skyless Productions

Wesley Singh MSc

Ik help mkb-bedrijven meer omzet of leads uit hun website te halen door ze te ontzorgen in alles wat erbij conversie optimalisatie komt kijken. Niet op onderbuikgevoel maar door messcherpe inzichten.