Hoe schrijf je een goede over ons pagina voor een webshop?

De over ons pagina is op webshops en websites vaak een ondergeschoven kindje. De pagina is ooit in een grijs verleden eens geschreven en heeft daarna nooit meer serieuze aandacht gehad. Terwijl de over ons pagina vaak een belangrijk onderdeel is in het aankoopproces waarbij het opwekken van vertrouwen de doorslag kan geven tot wel of geen aankoop. Dit is zeker het geval voor nieuwe klanten die nog nooit een aankoop gedaan hebben. Daarnaast is het herzien van je over ons pagina heel gemakkelijk en kost het weinig tijd. Het is een quick-win en het loont dus zeker om je aandacht er eens op te richten. In deze blog help ik je met een aantal praktische tips voor het herzien van jouw over ons pagina.

De prestaties van je huidige over ons pagina

Heb je helemaal geen idee hoe belangrijk jouw over ons pagina is en hoe deze nu presteert? Om te beginnen zou ik je aanraden om dan eens in Google Analytics te kijken hoeveel bezoekers deze pagina trekt. Vaak zal je versteld staan van het aandeel van de traffic die deze pagina krijgt, waarschijnlijk zal je zien dat het vooral new users zijn. Oftewel, nieuwe klanten die nog aan het begin van de funnel zitten en op zoek zijn naar vertrouwen.

Daarnaast kan een hoog uitstappercentage (of lage engagement rate in GA4) je al een indicatie geven dat er knelpunten zijn op deze pagina. Mocht je over ons pagina bijna geen traffic krijgen dan kun je je afvragen of je bezoekers de weg naar deze pagina wel makkelijk genoeg kunnen vinden.

1. Laat de gezichten achter het bedrijf zien

Wie zijn de gezichten achter de webshop waar jij overweegt geld aan uit te geven? Zeker als het om een groot bedrag gaat is het voor nieuwe klanten fijn om daar een indruk bij te krijgen. Het laten zien van de gezichten geeft het bedrijf letterlijk een gezicht en dit kan vooral op onbewust niveau veel vertrouwen oproepen.

Overigens zijn de foto’s ook een manier om de juiste associaties die bij de identiteit van het bedrijf horen uit te stralen. De foto’s van medewerkers op een website in de verzekeringsbranche stralen waarschijnlijk een heel ander gevoel uit dan de foto’s van medewerkers bij een webshop in hippe tuinproducten.

Als het gaat om een bedrijf waar al een groot aantal medewerkers werken, dan is het begrijpelijk dat je natuurlijk niet voor elke medewerker een aparte foto laat zien. Je zou er dan voor hun kunnen kiezen om een groepsfoto te laten zien. Een groot team straalt ook weer een stukje autoriteit uit. Bedrijven die niet succesvol zijn, zullen normaal gezien nooit zoveel medewerkers hebben. Toch?

Het team van Greetz is zo groot dat zij de gezichten achter het bedrijf op deze manier laten zien

2. Pas het beïnvloedingsprincipe autoriteit toe

Het beïnvloedingsprincipe ‘autoriteit’ is één van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Wij zijn volgzaam wanneer we iemand als expert aanzien. Denk bijvoorbeeld aan iemand die met een witte jas door een ziekenhuis loopt, waardoor we direct de associatie leggen met een arts die wij als specialist zien. Dit is een onbewust proces in ons brein. Je wordt als autoriteit gezien wanneer je een grote dosis kennis en ervaring uitstraalt.

Op de over ons pagina van je webshop kan je dat bereiken door bijvoorbeeld toe te voegen dat je de grootste bent in een bepaalde branche, al al meer dan 10 jaar bestaat of bepaalde awards hebt gewonnen. Op die manier zorgt de over ons pagina ervoor dat je webshop sneller als autoriteit gezien wordt, wat dus positieve impact heeft op het vertrouwen.

Let wel op, simpelweg een beïnvloedingsprincipe toepassen om het maar toe te passen, zal niet effectief zijn en mogelijk zelfs wantrouwen opwekken bij je bezoekers. Het moet authentiek zijn en daadwerkelijk passen bij waar jij als webshop voor staat en wat je hebt bereikt.

Coolblue straalt autoriteit uit door onder andere het grote aantal medewerkers en fysieke winkels weer te geven

3. Schrijf zoals je doelgroep praat

Je raakt je doelgroep alleen wanneer de tekst de juiste toon heeft en het juiste gevoel raakt dat bij je doelgroep past. Niemand uit je doelgroep zit bijvoorbeeld te wachten op je missie of visie vol met marketingtermen of technische taal. De missie en visie zie je vaak terugkomen op de over ons pagina. Daar is niets mis mee, maar bedenk je wel dat de termen die voor jou logisch zijn voor jouw gemiddelde klant helemaal niets zeggen. Om erachter te komen of je doelgroep de over ons pagina begrijpt is het raadzaam om dit eens te toetsen bij je doelgroep (zie ook tip 5).

4. De over ons pagina gaat eigenlijk niet eens over jouw bedrijf

Hoe tegenstrijdig ook, een sterke over ons pagina gaat eigenlijk niet over jou. Het gaat juist over je klanten en hoe jij hun problemen oplost met jouw product of dienst. Vermijd dus zoveel mogelijk het “het wij van wc eend” verhaal. Hier gaan veel webshops de fout in. Die denken dat deze pagina dé plek is om het alleen over zichzelf te hebben zonder ook maar iets over de toegevoegde waarde van hun diensten of producten voor hun klanten te laten terugkomen.

De over ons pagina van Centraal Beheer Achmea gaat meer over de klant dan over het bedrijf zelf

5. Laat je over ons pagina lezen door een echte klant

Dit is misschien wel de belangrijkste tip die je de belangrijkste inzichten gaat geven. Laat je over ons pagina eens lezen door een paar echte klanten. Die kunnen namelijk, in tegenstelling tot jijzelf, het beste bepalen of hij of zij zich aangesproken voelt door de huidige over ons pagina. En vooral, of er voldoende vertrouwen wordt opgeroepen. Door met de klant in gesprek te gaan kun je het ‘waarom’ achterhalen van bijvoorbeeld onderdelen die nu missen of juist afdoen aan het vertrouwen. Deze inzichten kan je gebruiken om je over ons pagina verder te optimaliseren.

Conclusie

De over ons pagina is een zwaar onderschat onderdeel op de meeste webshops. Deze pagina zal bij veel nieuwe klanten een belangrijke factor zijn die invloed heeft op de beslissing om bij jou te bestellen of toch bij die concurrent die meer vertrouwen oproept. Natuurlijk kun je het belang in perspectief plaatsen, bij een webshop waar het om grote bedragen gaat of de aanschaf van complexe producten, zal dit belangrijker zijn dan bij een webshop waar je een eenvoudig product van €20,- koopt.

Verder kun je bovenstaande tips als best practices zien die jij zou kunnen toepassen. Voor best pratices geldt altijd dat het algemene richtingen zijn die over het algemeen goed werken. Maar door de grote verschillen in context van elke webshop, bijvoorbeeld doelgroep of producten, is het zeker geen garantie dat het een gouden weg is voor alle webshops. Het is daarom belangrijk om altijd te monitoren wat de effecten zijn van aanpassingen op je over ons pagina.

In de meest ideale situatie ga je de verbeteringen stap voor stap A/B testen maar het is voor de meeste kleine tot middelgrote webshops vrij onwaarschijnlijk dat je op deze pagina genoeg volume hebt om zinvolle A/B tests te draaien. Maar door het gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics en Hotjar zou je ook enig inzicht kunnen krijgen in het effect van de veranderingen op de prestaties van jouw over ons pagina. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan eens contact met mij op.